Lennon aikana sairastuneet matkustajat saivat apua koneessa olleelta lääkäriltä lähes puolessa (48,1 %) tapauksista, raportoi NEJM:ssä julkaistu tutkimus. Muualle kuin alkuperäiseen kohteeseensa kone laskeutui sairaustapauksissa vain harvoin, 7,3 %:ssa tapauksista.
Tutkimuksessa tarkasteltiin lennon aikana soitettuja puheluja yliopistolliseen lääketieteelliseen keskukseen, jonka henkilökunta on tällaisiin tilanteisiin koulutettuja akuuttilääkäreitä. Tutkimus kattoi viisi suurta yhdysvaltalaista ja kansainvälistä lentoyhtiötä.
Soiton aiheuttaneita kiireellisiä sairaustapauksia oli tammikuun 2008 ja lokakuun 2010 välisenä aikana 11 920, yksi 604:ää lentoa kohden. Tutkimusaikana kyseiset yhtiöt lensivät vajaat 7,2 miljoonaa lentoa.
Yleisimpiä ongelmia olivat pyörtyminen tai sitä enteilevät oireet (37,4 %), hengitysoireet (12,1 %) ja pahoinvointi tai oksentaminen (9,5 %).
Noin 10 900 potilaasta oli käytettävissä seurantatietoa lennon jälkeen. Heistä noin 25,8 % vietiin sairaalaan, 8,6 % otettiin sisään ja 0,3 % kuoli.
Yleisimmät syyt sairaalaan ottamiseen olivat aivohalvausepäily, hengitysoireet ja sydänoireet.
Kaupallisten lentoyhtiöiden lennoilla lentää koko maailmassa vuosittain 2,75 miljardia matkustajaa.
Suvi Sariola
toimittaja
Kuva: Panthermedia
Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.