Uniapneapotilaille on kauan yritetty löytää mittaria, joka ennustaisi väsymystä ja riskiä joutua liikenneonnettomuuteen. Ranskalaistutkimuksessa potilaan itse raportoima väsymys osoittautui ihan kelpo mittariksi.
Ranskalaiset tutkijat selvittivät AHI-indeksin ja potilaan itsensä ilmoittaman väsymyksen yhteyttä rattiin nukahtamiseen. 58 815 potilaalle (keski-ikä 55,6 v, 65 % miehiä) tehtiin laaja unirekisteröinti, kyselyjä ja mittauksia. Keskimääräinen AHI oli 22 ja ESS-pistemäärä 9. Kansallinen rekisteri sisälsi myös erikoiskysymykset auto-onnettomuuksista ja rattiin nukahtamisesta: väsyttääkö ajaessa, onko ollut läheltä piti -tilanteita.
Potilaista 35 % raportoi väsymyksestä ajaessa, 8 % raportoi läheltä piti -tilanteen ratissa ja 2 % väsymykseen liittyvästä liikenneonnettomuudesta. Väsymystä ratissa esiintyi riippumatta siitä, mikä oli AHI-luku. Väsymys ratin takana kasvatti liikenneonnettomuuden riskin kymmenkertaiseksi. Monimuuttuja-analyysissä riskiä lisäsivät miessukupuoli, ESS-pisteet, aiempi läheltä piti -tilanne ratissa, levottomat jalat, muistiongelmat sekä yöhikoilu – mutta ei AHI-indeksi.
Väsyneenä ei saa ajaa, on hyvä ohje kaikille, oli uniapnea tai ei. Nykyinen uniapneapotilaiden turhien tutkimusten teettäminen täytyy lopettaa, eli lainsäädäntöä täytyy muuttaa. Varsinkin R2-ajoluokan potilaille tehdyt ”turhat” tutkimukset täytyy saada kuriin.
Philip P ym. Self-reported sleepiness and not the apnoea hypopnoea index is the best predictor of sleepiness-related accidents in obstructive sleep apnoea. Sci Rep 2020;10:16267. doi: 10.1038/s41598-020-72430-8
Heikki Ekroos
Uutinen on julkaistu aiemmin Lääkärilehdessä 17/2021.