Valvira: Ruuhkahuiput ongelma päivystyksissä

Myös monen eri tietojärjestelmän käyttö aiheuttaa haasteita päivystysyksiköissä.

Valviran mukaan hankalin päivystystoiminnan ongelma ovat ruuhkahuiput. Niiden ennakointiin ja tilanteissa selviämiseen tarvitaan lisää menetelmiä. Mikään päivystysyksikkö ei voi yksin ratkaista henkilöstön riittävyyteen liittyviä ongelmia, vaan asia kytkeytyy alueen sote-palvelujen kokonaisuuteen.

Myös tietojärjestelmät ovat yleinen ongelma. Varsinaisia potilastietojärjestelmiä voi olla useita. Lisäksi potilastietoja dokumentoidaan muihin järjestelmiin, kuten toiminnanohjausjärjestelmiin ja laboratoriojärjestelmiin. Tietojärjestelmiä olisi kehitettävä niin, että ne palvelisivat hyvin myös laadun ja potilasturvallisuuden arviointia, Valvira toteaa.

Valvira arvioi päivystystoimintaa vuosina 2016–2017 eri menetelmillä, kuten päivystysyksiköiden ohjaus- ja arviointikäynneillä. Kokonaiskuva päivystystoiminnasta oli mainituista ongelmista huolimatta positiivinen. Valvira toteaa, että päivystyksissä tehdään paljon hyvää kehittämistyötä.

Kirjoittaja:

Hertta Vierula

Toimittaja

Kuva: Sami Perttilä

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla 7.8.2018.