Vaikka kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat länsimaissa vähentyneet 1980-luvulta lähtien, alkoholin aiheuttamien liikennekuolemien osuus niistä ei ole monissa maissa vähentynyt lainkaan vaan esimerkiksi Suomessa pysynyt 25 prosentissa, selviää liikennepsykologian tohtori Igor Radunin ja hänen kollegojensa ”Traffic Injury Prevention”-lehdessä äskettäin julkaisusta artikkelista. Tutkimus on varsin ajankohtainen, saihan kansalaisaloite kovemmista rangaistuksista rattijuopoille nopeasti yli 50 000 nimeä ja on siten menossa eduskunnan käsittelyyn.
– Suomessa monet, mukaan lukien jotkut tutkijat ja poliitikot, uskovat, että nykyisiä keinoja estää humalassa ajaminen pitäisi tehostaa ja etsiä samalla uusia keinoja, Radun toteaa, Helsingin yliopiston tiedotteessa.
Alkolukon tehosta ollaan montaa mieltä
Alkolukkoa pidetään yhtenä ratkaisuna rattijuoppoudesta kerran tuomitulle. Radunin mukaan humalassa ajaminen on usein tapa, joka jatkuu, kun alkolukko on rangaistuksen jälkeen poistettu autosta. Se ei myöskään estä ajamasta toisella autolla. Siksi useat tutkijat ja poliitikot ovat sitä mieltä, että alkolukon tulisi olla pakollinen vakiovaruste kaikissa uusissa autoissa. Vaikka tällainen laki ei ole vielä mennyt läpi missään maassa, saattaa olla ettemme joudu odottamaan tätä kauaa ottaen huomioon esimerkit Suomesta ja Ranskasta. Ranskassa alkometri on pakollinen kaikissa autoissa – tosin se toimii toisin kuin alkolukko ja sen käyttö on täysin kuljettajan päätettävissä. Suomessa taas on säädetty laki, jonka mukaan alkolukko on pakollinen koululaiskuljetuksiin käytetyissä autoissa.
Humalassa ajaminen on monisyinen sosiaalipsykologinen ongelma, jota pelkän teknologian avulla ei pystytä ratkaisemaan.
– Ihminen ei aina suhtaudu teknologisiin ratkaisuihin odotetusti, Radun pohtii.
Jopa 20 prosentilla keski-ikäisistä suomalaisista miehistä on jo vapaaehtoisesti alkometri käytössään ja kolmannes heistä käyttää sitä säännöllisesti juotuaan alkoholia. On mahdollista että ihmiset alkaisivat luottaa yksin alkolukkoihinsa ajokuntonsa arvioinnissa ja unohtaisivat oman harkintansa.
Radun on huolissaan myös poliisivalvonnan vähenemisestä, jos oletetaan, että uusiin autoihin asennettavat alkolukot vähentävät rattijuoppoutta.
Igor Radun on lähtöisin Kroatiasta ja väitellyt Helsingin yliopistosta. Parhaillaan hän työskentelee Tukholman yliopistossa laitoksella, jossa tutkitaan stressiä, nukkumista ja terveyttä.
Ulla Järvi
toimittaja
Kuva: Panthermedia
Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.