– Seurasin Tukholman Karoliinisen instituutin sairaalaosastolla lääketieteen, sairaanhoidon ja fysioterapian opiskelijoiden tiimikoulutusta. Tutkittuaan potilaan he pohtivat kukin omalta kantiltaan, mutta yhdessä, miten hoitoa tulisi jatkaa, kuvailee opintomatkaansa länsinaapuriin Itä-Suomen yliopiston yleislääketieteen professori Pekka Mäntyselkä.
Samantyyppistä moniammatillista harjoittelua on toteutettu myös Suomessa Helsingin, Turun ja Oulun lääketieteellisissä tiedekunnissa yhdessä ammattikorkeakoulujen kanssa. Tampereella yhteisen harjoittelun on ilmoitettu alkavan vuonna 2016 uusien taitotilojen valmistuttua.
Turussa vuoden piipahtanut ja nyt Kuopioon palannut Mäntyselkä suunnittelee esittävänsä mallia myös Itä-Suomen yliopistolle.
– Tutkimustietoakin harjoittelun toimivuudesta jo löytyy, Mäntyselkä huomauttaa.
Turussa jo pitkä kokemus
– Turussa lääkäri- ja hoitajaopiskelijat ovat harjoitelleet yhdessä jo lähes kymmenen vuotta sekä sairaalassa, terveyskeskuksessa että viime vuosina myös potilassimulaattorin kanssa, kertovat lääketieteellisen tiedekunnan opetushoitajat Minna Wuorela ja Helena Kääpä.
Wuorelan ja Käävän mukaan molemminpuolinen kunnioitus ja toisen opintojen ja työn tuntemus lisääntyvät yhteisillä harjoitusjaksoilla. Myös potilaan kokonaistilanteen arviointi yhdessä kehittyy. Turussa yhteinen harjoittelu liittyykin tiedekunnan pyrkimykseen vahvistaa lääketieteen opiskelijoiden holistista ihmiskäsitystä.
– Opiskelijamme kiittävät, että asetelma opiskelijoiden kesken on tasaveroisempi kuin perinteisessä harjoittelussa, jossa lääketieteen opiskelijan työparina ovat usein kokeneemmat hoitajat, toteaa terveyskeskusharjoittelusta vastaava Helena Kääpä.
– Olemme pohtineet muitakin yhteisen opetuksen muotoja, mutta käytettävissä olevat tilat rajoittavat ainakin perinteisen luento-opetuksen toteuttamista. Tänä syksynä opintonsa aloitti 153 opiskelijaa, Kääpä kertoo.
Pekka Mäntyselkä sanoo, että yhteinen harjoittelu opettaa myös johtajuutta. Hän havaitsi Karoliinisessa instituutissa moniammatillisen opiskelijatiimin kääntyvän lopuksi aina lääkäriopiskelijan puoleen, jotta tämä ratkaisisi potilaan hoidon suunnan.
Ulla Järvi
toimittaja
Kuva: Vesa-Matti Väärä
Julkaistu Lääkärilehdessä 41/13.