Tieteen meriiteillä voi myös markkinoida

Kauppatieteiden maisteri Heidi Rajamäki-Partanen tarkasteli tutkimuksessaan markkinointikäytäntöjen syntymistä ja kehittymistä bioteknologia-alan start up -yrityksissä.

Kauppatieteiden maisteri Heidi Rajamäki-Partasen tutkimuksen perusteella perinteiset tiedemaailman aktiviteetit ovat arvokkaita tekijöitä pienten bioteknologiayritysten markkinoinnissa.

– Tiedemaailman aktiviteetteja, kuten artikkelien julkaisua, konferenssiesiintymisiä ja julkaisuluetteloja on aiemmin pidetty itsepäisenä keskittymisenä vain tieteen tekemiseen. Tutkimuksen perusteella ne ovatkin pienten bioteknologiayritysten markkinoinnissa ymmärrettäviä ja arvokkaita asioita, Rajamäki-Partanen toteaa Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.

Rajamäki-Partanen tarkasteli tutkimuksessaan markkinointikäytäntöjen syntymistä ja kehittymistä bioteknologia-alan start up -yrityksissä. Tutkimuksen perusteella tiede ja liiketoiminta yhdistyvät bioteknologiayrityksissä ainutlaatuisella tavalla. Tämä synnyttää alalle erityispiirteitä, jotka vaikuttavat myös markkinointiin.

Nykyisin Aalto-yliopistossa tutkijan toimivan Heidi Rajamäki-Partasen mukaan bioteknologiayritysten markkinoinnissa ei kannatakaan keskittyä ainoastaan perinteisen markkinointiosaamisen kartuttamiseen. Sen sijaan olisi hyödyllistä miettiä, miten pystytään hyödyntämään olemassa olevaa akateemisessa työssä karttunutta osaamista ja miten erilaiset markkinoinnin muodot voidaan yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi.

Kirjoittaja:
Ulla Järvi
toimittaja

Kuva:
Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehdessä.

Lue lisää jutun aiheesta