Sote-alueiden rahoitus ainakin aluksi valtiolta

Nyt selvitetään myös mallia, joka perustuisi osittain itsehallintoalueiden omaan verotusoikeuteen.

Valtioneuvoston tuoreen raportin mukaan kunnilla ei voi vastedes olla merkittävää vastuuta sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksesta. Itsehallintoalueiden rahoitus tulisi ainakin aluksi valtiolta. Kunnan pääasiallisen rahoitusvastuun on arvioitu olevan ristiriidassa perustuslain turvaaman kunnallisen itsehallinnon kanssa.

Nyt selvitetään myös mallia, joka perustuisi osittain itsehallintoalueiden omaan verotusoikeuteen. Näiden ratkaisujen vaikutuksia arvioidaan ja verrataan.

Lääkäriliitonkin mielestä itsehallintoalueiden rahoitus tulisi toteuttaa joko valtion verotuksella tai erillisellä sote-verolla. Näin kertoo Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen.

– Lääkäriliitto pitää tärkeänä hallitusohjelman linjausta, että sote-rahoituksen muutos ei saa nostaa kokonaisveroasetta eikä kiristää ansiotulojen verotusta millään tulotasolla, Pärnänen toteaa.

Hänen mukaansa itsehallintoalueiden verotusoikeuteen liittyy suurempi riski kokonaisveroasteen noususta kuin rahoitukseen valtion verotuksen kautta.

– Sote-rahoituksen päättäminen eduskunnassa kunkin vuoden budjettikäsittelyn yhteydessä olisi hyvä ratkaisu.

Verotuksen kokonaisuudistuksen vaihtoehto kannattaisi selvittää

Hallituksen raportissa esitetään, että valtion rahoitus itsehallintoalueille toteutettaisiin joko erillisellä valtion sote-verolla, valtion tuloverotuksen perusteita kiristämällä tai valtionverotuksen kokonaisvaltaisella uudistamisella. Viimeisessä vaihtoehdossa tarkasteltaisiin valtion verokertymien suhteellista osuutta, eli miten paljon valtiolle kerätään tuloja haitta-, kulutus- tai tuloveroilla.

Pärnäsen mielestä verotuksen kokonaisuudistuksen vaihtoehto pitäisi selvittää.

– Eri asia tietysti on, voidaanko se tässä aikataulussa toteuttaa. Helpointa lienee lähteä liikkeelle erillisellä sote-verolla, jonka veropohja olisi sama kuin kunnallisverotuksessa. Tällöin on helpompi hallita, että yksittäisen henkilön veromuutokset ovat vähäisiä.

Heikki Pärnäsen mukaan olisi hyvä, jos sote-rahoituksen kokonaisuudistus ja monikanavaisen rahoituksen yksinkertaistaminen olisivat selvillä samalla kun järjestämislakia tehdään.

– Aikataulut saattavat tuottaa pulmia, ja ratkaisut joudutaan tekemään askel kerrallaan. Silloin rahoituksen ensimmäinen askel varmaan on valtion erillinen sote-vero.

Suunnitelmissa karsia laajasti päivystäviä sairaaloita

STM:n esityksen mukaan vastuu sote-palvelujen järjestämisestä keskitettäisiin 12 itsehallintoalueelle, jotka perustettaisiin laajaa ympärivuorokautista päivystystä hoitavien sairaaloiden ympärille. Pohjois- ja Itä-Suomeen, pitkien etäisyyksien alueille, voitaisiin perustaa kolme hallintoaluetta, joissa olisi vähintään yksi suppeamman päivystyksen sairaala.

Lääkäriliiton mielestä ensisijainen vaihtoehto on viisi itsehallintoaluetta. Mitä enemmän alueita tulee, sitä enemmän ongelmia syntyy niiden taloudellisen kantokyvyn kannalta.

– Jos viisi itsehallintoaluetta ei toteudu, ratkaisua pitää pohtia terveydenhuollon toiminnallisuuden näkökulmasta. Silloin vaihtoehtoina ovat 14–15 itsehallintoaluetta, Pärnänen huomauttaa.

Kirjoittanut:
Ulla Toikkanen
toimittaja

Kuva:
Panthermedia