THL toteaa selvityksessään, että Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö toimii edelleen hyvin. Kaikissa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön toimipisteissä onnistuttiin arvioimaan hoidon tarve kolmessa vuorokaudessa.
– Toimivalla takaisinsoittojärjestelmällä on erittäin suuri merkitys välittömälle yhteydensaannille. Olemme kehittäneet takaisinsoittojärjestelmäämme niin, että opiskelijan on helppo valita asialleen oikea kohta. Tavoitamme noin 99-prosenttisesti meille soittopyynnön jättäneet, kertoo johtajaylilääkäri Mikko Murtonen Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöstä.
Lääkärin vastaanotolle pääsy neljän viikon kuluessa oli hieman huonontunut tänä keväänä verrattuna viime syksyyn Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä. Vastaanotolle pääsi kuitenkin kaikissa toimipisteissä kolmen kuukauden kuluessa. Hoitajan vastaanotolle pääsi edelleen viikon aikana suurimmassa osassa toimipisteistä.
Murtosen mukaan Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö tuli hoitotakuun piiriin myöhemmin kuin kunnat, pari vuotta sitten.
– Olemme pohtineet paljon sitä, miten voimme kehittää hoitoon pääsyä, hän sanoo.
Entä terveyskeskuksissa?
Väestöstä 34 prosenttia joutui odottamaan kiireetöntä vastaanottoaikaa terveyskeskuslääkärille viisi viikkoa tai kauemmin tänä keväänä. Viime syksynä alle 20 prosenttia väestöstä joutui odottamaan lääkärille pääsyä näin pitkään.
Hoidon tarpeen arviointi onnistui lähes kaikissa terveyskeskuksissa kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.
Välitön yhteydensaanti onnistui suurimmassa osassa terveyskeskuksista. Noin 70 prosentilla terveyskeskuksista on käytössä soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmä.
Ulla Toikkanen
toimittaja
Kuva: Panthermedia
Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.
Lue myös: Terveyskeskuksen sietämätön jonotilanne