Norjassa toimii 17 aikataulutettua bussilinjaa, jotka poimivat ei-kiireellisiä potilaita pysäkeiltä sairaalaan ja takaisin. Takaosassa huonokuntoiset potilaat voivat matkustaa paareilla, etuosassa potilaat istuvat penkeillä. Hoidosta vastaa 1–2 ensihoitajaa. Hätätilassa henkilökunta antaa ambulanssitason ensihoitoa. Kyydit toimivat myös hoitoyksiköiden välillä.
Suomalainen Carrus Delta Oy valmistaa Volvon potilaskuljetusbusseja, jotka Volvo myy eteenpäin. Yritykset esittelevät linja-autojärjestelmää kesäkuussa Suomessa. Tavoite on saada linja-autoja myydyksi pitkällä aikavälillä myös Suomeen.
Suomessa valtaosa ei-kiireellisistä potilaskyydeistä tapahtuu Kelan tukemilla taksikyydeillä. Viime vuonna Kela korvasi 3,3 miljoonaa taksimatkaa 153 miljoonalla eurolla.
Carrus Delta Oy:n myyntipäällikon Harri Varjosen mukaan Norjassa linja-autot ovat kannattavimpia väestörikkaissa eteläosissa, mutta myös harvaanasutussa Pohjois-Norjassa toimii potilasbusseja. Norjassa linja-autokyydin on laskettu maksavan noin neljäsosan taksikyydistä ja neljä prosenttia ambulanssikyydistä. Alkuinvestointi on kuitenkin takseihin verrattuna kallis.
”Mielenkiintoinen idea”
Lapin sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri Antti Saari pitää linja-autokuljetusta mielenkiintoisena ideana. Lapissa ei-kiireelliset potilasmatkat venyvät pitkiksi. Rovaniemeltä Utsjoelle on noin 450 kilometriä, Enontekiölle yli 300 kilometriä. Ei-kiireelliset matkat taittuvat pääosin takseilla.
– Kun potilas tarvitsee hoitoa tai monitorointia matkan aikana, hän kulkee pääsääntöisesti ensihoitoyksikkömme kyydillä, Saari sanoo.
Vuosittain ei-kiireellisiä siirtokuljetuksia Lapin sairaanhoitopiirissä on 3000. Ne pyritään suunnittelemaan siten, että esimerkiksi potilasta Muoniosta Rovaniemelle kuljettanut ambulanssi vie paluumatkallaan hoitoa tarvitsevan potilaan Kolariin.
– Etäällä olevissa Lapin kunnissa on vain muutamia tuhansia asukkaita, joten en usko, että potilaiden määrä riittäisi linja-autojen saamiseksi kannattaviksi.
Kirjoittaja:
Minttu-Maaria Partanen
Toimittaja
Kuva: Pixmac
Julkaistu Lääkärilehdessä 24-31/2018.