Myös sosiaalisen median alkoholimainontaa halutaan suitsia

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen alkoholimainonnan rajoittamisesta yleisillä paikoilla. Tarkoitus on puuttua myös erilaisiin alkoholia mainostaviin arpajaisiin ja peleihin.

Hallituksen esitys rajoittaisi alkoholin mainontaa eri tavoin.

Alkoholimainokset kiellettäisiin yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, julkisissa liikennevälineissä ja mainostauluilla.

Uudistuksella halutaan suitsia myös alkoholimainontaa sosiaalisessa mediassa. Jatkossa kiellettyä olisi mietojen alkoholijuomien mainonta, jossa käytetään kuluttajien osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun.

Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä, kuten valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä, ei saisi käyttää mainonnassa.

Käytännössä mietoja alkoholijuomia saisi edelleen mainostaa internetissä, mutta sosiaalisen median käyttö alkoholimainonnassa vähenisi merkittävästi.

Myös televisiomainonnan aikarajaa halutaan myöhentää nykyisestä. Nykyään alkoholia saa mainostaa kello 21 jälkeen, mutta jatkossa alkoholia saisi mainostaa televisiossa ja radiossa vasta kello 22 jälkeen.

Alkoholin mainontaan ja sponsorointiin urheilutapahtumissa ja konserteissa ei kuitenkaan tulisi muutoksia, vaan yleisötilaisuuksissa alkoholia saisi edelleen mainostaa. Myös ulkomaanliikenteen laivoissa ja anniskelu- ja myyntipaikoissa mainonta saisi jatkua nykyiseen tapaan.

Väkevien alkoholijuomien mainonta pysyy entiseen tapaan kiellettynä. Jatkossa Alkon, lento- ja laivayhtiöiden alkoholin myyntihintoja voitaisiin kuitenkin näyttää internetissä.

Lain tarkoituksena on vähentää lasten ja nuorten altistumista alkoholimainonnalle. Sen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta.

Maria van der Meer
toimittaja

Kuva: Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.

Lue lisää jutun aiheesta