Kelan toimisto ei välttämättä ole enää helpoin ja nopein tapa hoitaa asioita. Tottuneelle verkkopalveluiden käyttäjälle kela.fi-sivuilta löytyy paljon tietoa etuuksista ja niiden hakemisesta. Laskureilla voi arvioida, onko itsellä oikeus johonkin tukeen. Myös hakemuksen ja sen liitteet voi lähettää verkossa.
Kelaan voi soittaa
– Ketään ei kuitenkaan pakoteta verkkoon, vaan rinnalla kehitetään myös muita palvelutapoja. Jos liikkuminen on hankalaa ja toimistoon on pitkä matka, asioinnin voi hoitaa vaikka kotoa soittamalla Kelan palvelunumeroon, kertoo suunnittelupäällikkö Soili Orre. Puhelinpalvelussa saa saman palvelun kuin toimistossakin, ja virkailija näkee tietokoneelta samat tiedot. Puhelinpalvelu sopii myös työpäivän jälkeen asioitaan hoitavalle, sillä palvelussa neuvotaan iltakuuteen saakka.
Palvelunumeroista asiakas tavoittaa kyseiseen tukeen perehtyneen neuvojan. Esimerkiksi sairauspäivärahaa, kuntoutusrahaa, 16 vuotta täyttäneen vammaistukea, eläkettä saavan hoitotukea ja asumistukia voi jopa hakea suullisesti. Kelaan voi myös jättää soittopyynnön. Jonotuksen voi välttää myös varaamalla etukäteen ajan toimistoon tai puhelinpalveluun. Ajanvaraus kannattaa, jos hoidettavana on monimutkainen tilanne tai useita asioita kerralla. Tällöin asiakasneuvoja voi valmiiksi perehtyä tilanteeseen. Ajanvarauksen voi tehdä puhelimessa tai verkossa osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus.
Yksilöllistä tukea
Työhön paluu pitkän sairausloman jälkeen voi mietityttää. Sen tueksi Kela tarjoaa yksilöllistä työkykyneuvontaa. Neuvonta on suunnattu sairauspäivärahaa saaville asiakkaille..
Koulutettu työkykyneuvoja ottaa yhteyttä asiakkaaseen, jolla on toistuvia tai pitkiä sairauspoissaoloja. Hän haastattelee asiakkaan ja tekee tämän kanssa suunnitelman työhön paluun tukemiseksi. Neuvoja esimerkiksi kertoo osasairauspäivärahasta ja ohjaa sopivaan kuntoutukseen. Hän myös seuraa toimenpiteiden etenemistä ja ehdottaa jatkotoimia. Työkykyneuvontaan otetaan usein mukaan työterveyshuolto.
Neuvoja auttaa tukiviidakossa
Yksilöllistä neuvontaa voi saada muulloinkin, jos elämäntilanne on vaikea. Eri puolille maata Kelan toimistoihin on koulutettu asiakasneuvojia, jotka ottavat vastuun asiakkaan ohjaamisesta ja varmistavat, että tämä saa tarvitsemansa tuet ja palvelut oikeaan aikaan. Lisätietoja on osoitteessa www.kela.fi/erityispalvelut
Asiakasneuvoja voi haastatella asiakkaan joko toimistossa tai puhelimessa. Sen jälkeen laaditaan yhdessä palvelusuunnitelma. Myöhemmin asiakas voi soittaa suoraan omalle neuvojalleen, joka myös huolehtii yhteydenpidosta asiakkaan, Kelan ja esimerkiksi terveydenhuollon välillä.
Kela-neuvojan asiakkaat tulevat usein hoitavan tahon, kuten erityisneuvolan ja keskussairaalan sosiaalityöntekijöiden ja kuntoutusohjaajien lähettäminä. Palveluun voi hakeutua myös itse esimerkiksi ajanvarauksen kautta.
➤ Asioi helposti: www.kela.fi/asiointi
➤ Ajanvaraus netissä: www.kela.fi/ajanvaraus
➤ Palvelunumerot arkisin klo 8–18:
– Asevelvollisen tuet 020 692 200
– Asumisen tuet 020 692 201
– Eläkeasiat 020 692 202
– Kela-kortti ja EU-sairaanhoitokortti 020 692 203
– Kuntoutus 020 692 205
– Lapsiperheiden tuet 020 692 206
– Maasta- ja maahanmuutto 020 634 0200
– Omaisen kuoltua 020 692 208
Opiskelijan tuet 020 692 209
Sairastaminen 020 692204
Työttömyysajan tuet 020 692 210
Vammaistuet 020 692211
Lue lisää Kelan palveluista: www.kela.fi/palvelut
Kuva: Kelan arkisto