Lääketukkukauppa Oriolan toimitusvaikeudet ovat jatkuneet viikkoja. Mikä meni vikaan, Oriolan toimitusjohtaja Eero Hautaniemi?
– Oriolan noin 15 vuotta vanha toiminnanohjausjärjestelmä päätettiin vaihtaa, koska se ei enää vastannut tulevia tarpeita ja mahdollisuus sen kehittämiseen oli rajallinen. Lääkejakelun ja asiakkaiden vaatimukset sekä EU:n lainsäädäntö tiukkenevat jatkuvasti. Aloitimme uuden toiminnanohjausjärjestelmän suunnittelun ja rakentamisen 1,5 vuotta sitten, ja sitä testattiin ennen syyskuun käyttöönottoa useita kuukausia. Kyseessä on SAP-toiminnanohjausjärjestelmä. Huolellisista ennakkovalmisteluista huolimatta käyttöönoton yhteydessä ilmeni haasteita, jotka ovat aiheuttaneet toimitusongelmia. Ei ole siis yksittäistä vikaa. Puutteita on ollut tietojärjestelmässä, prosesseissa ja datassa.
Milloin lääketoimitukset toimivat normaalisti?
– En voi antaa tarkkaa päivää, mutta tilanne paranee päivä päivältä. Työskentelemme 24 tuntia vuorokaudessa saadaksemme tilanteen ratkaistua.
Miten kiiretoimituksilla on onnistuttu paikkaamaan tilannetta?
– Meillä on nyt poikkeustilanteessa ollut normaalikuljetusten lisäksi hätäkuljetuksia ja kiireellisiä toimituksia. Olemme toimittaneet kymmeniä ja joinakin päivinä jopa yli sata kiireellistä toimitusta asiakkaillemme. Kiiretoimituksilla on onnistuttu paikkaamaan tilannetta melko hyvin, mutta niissäkin on yhä parannettavaa.
Jatkuvatko kiiretoimitukset?
– Kiiretoimitusten määrä on vähentynyt viime päivinä, mutta niitä tullaan tekemään, kunnes tilanne on saatu palautettua normaaliksi.
Mitä otetaan opiksi?
– Myöhemmin analysoimme varmasti, mitä voimme oppia ja mitä tilanteessa olisi pitänyt tehdä paremmin. Nyt keskitämme kaikki resurssimme tilanteen ratkaisemiseen.
kirjoittaja:
Ulla Toikkanen
toimittaja
kuva: Fotolia