Lääkärit antavat Apotin ilmeelle tyydyttävän arvosanan

Keskustelua herättänyt logo tyrmätään graafisella alalla. Pikaisen gallupin perusteella lääkärikunta suhtautuu Apotin ilmeeseen jonkin verran hyväksyvämmin.

Keskustelua herättänyt logo tyrmätään graafisella alalla.

Potilastietojärjestelmähanke Apotin uusi logo saa lääkäreiltä kouluarvosanan seitsemän.

Pikaisen gallupin perusteella lääkärikunta suhtautuu Apotin ilmeeseen jonkin verran hyväksyvämmin kuin graafisen ja viestinnän alojen ammattilaiset, joiden arvostelu on ollut terävää sosiaalisessa mediassa.

Lue lisää: Kaikkeen on sovellus 

Lääkärilehti kysyi mielipidettä ja arvosanaa logosta viideltä satunnaisesti valitulta Lääkäriliiton valiokuntien jäseneltä eri puolilta Suomea. Arvosanat vaihtelivat kuudesta kahdeksaan ja puoleen, ja keskiarvoksi tuli tyydyttävä seitsemän.

– Näyttää lapsen tekemältä. Ihan hauska, mutta ei ehkä kuvaa hanketta niin hyvin. Ei välity kauhean luotettavaa ja jämäkkää otetta, saisi olla graafisempi, arvioi LL Tiia Mönttinen Sallan terveyskeskuksesta.

– Ihan kaunis ja yksinkertainen. Fontti antaa onnettoman vaikutelman, voisiko se olla toisenlainen? A-kirjain saisi olla isompi. Pidän selkeydestä, ja väri piristää, sanoo gastrokirurgi Jukka Pulkkinen KYS:sta.

Digitodayn haastattelema N2-mainostoimiston johtaja Alex Nieminen teilaa Apotin ratkaisun. Niemisen mukaan monen sadan miljoonan euron tietojärjestelmän logosta pitäisi huokua varmuus ja uskottavuus, mutta nyt herää yleisempi kysymys pätevyydestä.

– Aivan hirveä, ehkä karmivimpia logoja vuosikymmeniin.

Viesti laadusta ja luotettavuudesta

Apotin hanketoimisto suunnitteli logon omin voimin. Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki on kuullut kaikuja logon herättämästä kritiikistä. Se on hieman hämmästyttänyt häntä.

– Emme halunneet tehdä logosta valtavaa projektia. Se on tärkeä, mutta on tärkeämpiäkin asioita. Olen saanut tarjouksia uudelleensuunnittelusta, mutta olen tyytyväinen ilmeeseen.

Toimiston tarkoitus on, että logo kuvaa tahtoa parantaa ja tehostaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

– Hankkeen alusta lähtien kantavia teemoja hankittavan järjestelmän suhteen ovat olleet muun muassa mukautettavuus, avoimuus ja käytettävyys. Oy Apotti Ab tulee toimittamaan yllä olevan määritelmän mukaisia asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalveluja asiakkailleen. Uudella ilmeellä haluamme viestiä niin joustavuudesta ja helppoudesta kuin laadusta ja luotettavuudestakin, Välimäki kertoo Apotin tiedotteessa.

Logoprojektista vastanneen kehityspäällikön Petri Karlssonin mukaan logo saa innoituksensa kreikkalaisesta jumaltarustosta.

– Logon symboli, Apollonin aurinko kuvaa yhtiön omistajien tahtoa kehittää yksi yhteinen uuden sukupolven ratkaisu palvelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tietojärjestelmätarpeita.

"Yksi logo ei kaada systeemiä"

Lääkärilehden haastattelemista lääkäreistä miehet antoivat Apotin ilmeelle parempia arvosanoja kuin naiset.

– Tulee jostain syystä mielleyhtymä johonkin kaupungin nuorisotilan mainokseen. Ympyrä ja piste näyttävät maalitaululta. Onko haettu napakymppi-symboliikkaa? Tämä ei ole innovatiivinen, mutta ei ihan kamalakaan. Kuluttajan näkökulman kannalta selkeä, erikoistuva lääkäri Tiina Teivaanmäki HUS:n Lastenklinikalta sanoo.

– Näyttää lasten tekemältä ja harjoitelmalta, työterveyslääkäri Marita Pirttijärvi Oulun Työterveydestä toteaa.

– Logo kuin logo. Ihan hauska, mutta ei säväytä. Jos Apotti toimii jatkossa, saa olla vaikka minkälainen. Ei systeemiä yksi logo kaada, lääketieteen kandidaatti Rasmus Olander Helsingin yliopistosta sanoo.

Oy Apotti Ab tuottaa asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelut omistajilleen, joita ovat alkuvaiheessa Helsinki, Kauniainen, Kirkkonummi, Vantaa ja HUS. Järjestelmän on tarkoitus tulla käyttöön vuosina 2017–2019.

Lue myös:
Miten potilasta hoidetaan vuonna 2030?
Potilas kuljettajan paikalle, byrokratia sivuun

Kirjoittanut:
Miia Soininen
toimittaja

Kuva:
Apotti hanketoimisto

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.