Kuluttaja-asiamies edellyttää, että terveyspalveluyritykset kertovat varattavan palvelun hinnan tai sen määräytymisen perusteet verkkoajanvarausprosessissaan selkeästi ja oikea-aikaisesti.
– Hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista. Ilman tietoa siitä, miten hinta määräytyy, voi olla mahdotonta arvioida, onko kyseiseen palveluun varaa ja onko hinta kohtuullinen suhteessa palvelun sisältöön tai verrattuna muiden tarjoamiin palveluihin, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamiehen valvontatoimien kohteena olivat alan kolme suurinta toimijaa Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna.
Jos ajanvarauksessa edellytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista, on tieto palvelun hinnasta annettava ennen tätä.
Ne kaikki ovat kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan luvanneet toteuttaa vaaditut muutokset verkkosivuillaan.
Hinta siinä osiossa mistä palvelu varataan
Verkkosivuilla hinta on kerrottava siinä kohdassa, missä palvelu varataan tai ostetaan. Se että tieto löytyy verkkosivuston muusta osiosta, kuten yleisestä hinnastosta, ei riitä.
Hinnan täytyy olla myös näkyvissä itse varausnäkymässä, eikä sitä pidä joutua etsimään erikseen.
Jos ajanvarauksessa edellytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista, on tieto palvelun hinnasta annettava ennen tätä.
Sopimuskumppani on kerrottava
Yksityisellä terveydenhuoltoalalla on yleistä, että asiantuntijat työskentelevät joko työsuhteessa terveyspalveluyritykseen tai itsenäisinä ammatinharjoittajina.
Kuluttaja-asiamies korostaa, että jos asiantuntijan roolilla on vaikutusta kuluttajan asemaan ja oikeuksiin; tästä tulee kertoa selkeästi ajan varaamisen yhteydessä.
Roolilla voi olla vaikutusta esimerkiksi siihen, voiko kuluttaja ongelmatilanteessa reklamoida suoraan terveyspalveluyritykselle.
– Jos sopimuskumppanista ei kerrota selvästi, vaarana on, että esimerkiksi ongelman kohdatessaan kuluttaja ei tiedä, kenen puoleen kääntyä ja eri tahot pyrkivät kiertämään vastuuta asiasta, Väänänen sanoo.
Kuluttaja-asiamies on havainnut, että valvonnassa todettuja puutteita on alalla laajemminkin. Siksi se laatii kevään aikana näistä kysymyksistä ohjeistusta koko alalle.
Uutinen on julkaistu aiemmin Lääkärilehden verkkosivuilla.