Kuka vastaa e-reseptin toimivuudesta?

Kun sähköinen resepti jumittuu, reseptilääkkeiden toimittaminen potilaille hankaloituu välittömästi.

Kun sähköinen resepti jumittuu, reseptilääkkeiden toimittaminen potilaille hankaloituu välittömästi. Esimerkiksi 15. maaliskuuta e-reseptijärjestelmä oli pois käytöstä 7,5 tuntia.

Kehittämispäällikkö Maritta Korhonen STM:stä, mikä taho on vastuussa ­e-reseptin toimivuudesta?

– Lainsäädännön mukaan palveluntuottaja on Kela ja se vastaa keskitetyistä palveluista. Haaste on se, että aika usein Kanta-palveluiden piikkiin pannaan häiriöitä, jotka johtuvat paikallisesta tietoliikenneyhteydestä tai potilas­tietojärjestelmästä.

Mistä maaliskuun puolivälissä ilmennyt häiriö johtui, kehittämispäällikkö Pia Järvinen-Hiekkanen Kelan Kanta-palvelujen yksiköstä?

– Taustajärjestelmässä oli rautatason tekninen vika. Olemme pahoillamme häiriöistä, ja ymmärrämme niiden vaikutukset. Pyrimme oppimaan häiriöistä niin, ettei ainakaan samanlaista tule toista kertaa.

Viestintäjohtaja Erkki Kostiainen ­Apteekkariliitosta, miten apteekeissa on selvitty häiriötilanteissa?

– Apteekeille katkokset ovat erittäin hankalia, sillä katkon aikana e-reseptejä ei voida toimittaa. Apteekeilla on yhteiset toimintaohjeet poikkeuksellisten tilanteiden varalle. Jos reseptilääkkeen tarve on välitön, lääke voidaan toimittaa harkinnan mukaan asiakkaalla olevan potilasohjeen tai reseptiyhteenvedon perusteella. Apteekki tekee toimitus­merkinnät jälkikäteen Kelan Resepti­keskukseen. Häiriötilanteessa lääkäri voi antaa puhelinreseptin apteekkiin tai määrätä lääkkeen paperireseptillä.

Anne Seppänen
toimittaja

Lue myös:
Nyt on pakko kysyä: Mistä e-reseptin ongelmat johtuvat?
Miten sähköinen resepti otetaan matkalle mukaan?
Potilas voi lähettää sähköisen reseptin uusimispyynnön nyt myös Omakanta-palvelusta