Kun sähköinen resepti jumittuu, reseptilääkkeiden toimittaminen potilaille hankaloituu välittömästi. Esimerkiksi 15. maaliskuuta e-reseptijärjestelmä oli pois käytöstä 7,5 tuntia.
Kehittämispäällikkö Maritta Korhonen STM:stä, mikä taho on vastuussa e-reseptin toimivuudesta?
– Lainsäädännön mukaan palveluntuottaja on Kela ja se vastaa keskitetyistä palveluista. Haaste on se, että aika usein Kanta-palveluiden piikkiin pannaan häiriöitä, jotka johtuvat paikallisesta tietoliikenneyhteydestä tai potilastietojärjestelmästä.
Mistä maaliskuun puolivälissä ilmennyt häiriö johtui, kehittämispäällikkö Pia Järvinen-Hiekkanen Kelan Kanta-palvelujen yksiköstä?
– Taustajärjestelmässä oli rautatason tekninen vika. Olemme pahoillamme häiriöistä, ja ymmärrämme niiden vaikutukset. Pyrimme oppimaan häiriöistä niin, ettei ainakaan samanlaista tule toista kertaa.
Viestintäjohtaja Erkki Kostiainen Apteekkariliitosta, miten apteekeissa on selvitty häiriötilanteissa?
– Apteekeille katkokset ovat erittäin hankalia, sillä katkon aikana e-reseptejä ei voida toimittaa. Apteekeilla on yhteiset toimintaohjeet poikkeuksellisten tilanteiden varalle. Jos reseptilääkkeen tarve on välitön, lääke voidaan toimittaa harkinnan mukaan asiakkaalla olevan potilasohjeen tai reseptiyhteenvedon perusteella. Apteekki tekee toimitusmerkinnät jälkikäteen Kelan Reseptikeskukseen. Häiriötilanteessa lääkäri voi antaa puhelinreseptin apteekkiin tai määrätä lääkkeen paperireseptillä.
Anne Seppänen
toimittaja
Lue myös:
Nyt on pakko kysyä: Mistä e-reseptin ongelmat johtuvat?
Miten sähköinen resepti otetaan matkalle mukaan?
Potilas voi lähettää sähköisen reseptin uusimispyynnön nyt myös Omakanta-palvelusta