Kela vähentää vastauslähetyskuorien ja -tunnusten käyttöä

Luopumalla pelkästään vastauslähetystunnuksista Kela säästää 860 000 euroa vuonna 2016.

Kelan asiakkaille lähettämissä kirjeissä on perinteisesti ollut vastauslähetyskuori tai ohje, miten voi vastata Kelalle käyttämällä vastauslähetystunnusta. Yhtenä säästötoimenpiteenä Kela luopuu nyt suurelta osin vastauslähetyskuorten ja -tunnusten käytöstä.

Etuusjohtaja Anne Neimala kertoo, että luopumalla pelkästään vastauslähetystunnuksista Kela säästää 860 000 euroa vuonna 2016. Kelaan voi edelleen lähettää postitse hakemuksia ja liitteitä maksamalla itse postituskulut. Osoite löytyy Kelan lähettämistä kirjeistä ja verkkosivuilta.

– Henkilöasiakkailla on vaihtoehtoisia tapoja hakea etuuksia ja toimittaa tarvittavat liitteet Kelaan. Useimpia etuuksia voi hakea verkkoasiointipalvelustamme. Palvelussa voi lähettää liitteitä myös hakemuksiin, joita sen kautta ei vielä voi hakea. Verkossa tehdyt hakemukset ovat liitteineen heti järjestelmissämme sisällä, ja siten asiakas saa päätöksen nopeammin, Neimala toteaa.

– Kannustamme asiakkaita käyttämään verkkoasiointipalveluamme myös kestävän kehityksen näkökulmasta. Laajennamme koko ajan myös suullista asiointia Kelassa. Tietyissä etuuksissa pelkkä puhelinsoitto palvelunumeroon riittää. Mutta toki paperihakemukset ja verkosta tulostettavat hakemuslomakkeet liitteineen voi toimittaa edelleen mihin tahansa Kelan toimistoon.

Neimala kertoo Kelan kehittävän myös erityistä tukea tarvitsevien asiakkaidemme palvelua. Tällaiset asiakkaat saavat tarvitessaan edelleen vastauskuoria käyttöönsä, kun asioivat Kelassa. Muitakin poikkeuksia on.

– Käytämme vastauslähetystunnusta kuitenkin edelleen tilanteissa, joissa haluamme varmistaa, että asiakas vastaa mahdollisimman sujuvasti meille. Se on myös asiakkaan etu. Näitä ovat tietyt päätöksien oikaisuun ja takaisinperintään liittyvät tilanteet, Neimala valottaa poikkeuksia.

Lisätietoa löytyy täältä.

Lähde:
Kela

Kuva:
Panthermedia