Hyötypelit tulevat AVH-potilaiden kuntoutukseen

Virtuaalilasien ja pyörätuolisimulaattorin avulla kainuulainen kuntoutuja pääsee metsämaisemaan.

Aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kuntoutuksen avuksi kehitetyn hyötypelin yksi juju on pelimaailman koukuttavuus. Kun aivoinfarktista tai aivoverenvuodosta toipuva potilas hiukan koukuttuu hyötypeliin, toistoja tulee riittävästi ja uusia hermoyhteyksiä syntyy.

Näin ajattelee osastonlääkäri Heidi Ingalsuo Kajaanin terveyskeskussairaalan vaativan kuntoutuksen osastolta.

Kainuun sotessa on hankeyhteistyössä eri toimijoiden kanssa kehitetty digitaalisia hyvinvointi- ja terveyspalveluita. Yksi tuotteista on CSE Entertainment Oy:n kehittämä rehabWall-hyötypeli ­aivoinfarktin tai aivoverenvuodon sairastaneiden potilaiden moniammatilliseen kuntoutukseen. Mukana kehitystyössä on ollut fysioterapeutteja, toimintaterapeutteja ja puheterapeutteja, yhdessä insinöörien kanssa.

Nyt peli on testikäytössä vaativan kuntoutuksen osastolla, ja kokemukset ovat hyviä.

Eläimiä metsämaisemassa

Osaston päiväsaliin sijoitetun pelin muistipeliosiota pääsee osin pelaamaan itsenäisestikin. Vaativampiin osioihin mennään fysioterapeutin tai toimintaterapeutin avustuksella.

– Virtuaalilasien avulla haetaan metsämaisemasta eri eläimiä. Kun katse kiinnittyy eläimeen, peli antaa äänimerkin ja eläin muuttuu toisennäköiseksi. Terapeutti seuraa peliä toisesta näytöstä ja säätää sen vaikeusastetta, Ingalsuo kertoo.

Tämä peli sopii kuntoutuksen avuksi esimerkiksi silloin, kun potilaalla on häiriöitä jommankumman puolen huomioonottamisessa.

Pyörätuolipelissä ohjataan maastopolkua juoksevaa juoksijaa kallistelemalla pyörätuolissa. Tavoitteena on kehittää vartalon hallintaa. Vaikeusasteet nousevat, kun polulle tulee esteitä.

– Potilaat ovat suhtautuneet peliin ennakkoluulottomasti ja innostuneesti, vaikka osa heistä on hyvin iäkkäitä. Terapeutit ovat yllättyneet siitä, ettei potilaita ole tarvinnut houkutella, Ingalsuo kertoo.

Tulevaisuuden kuntoutumista

Hyötypeleistä kuntoutuksessa ei Ingalsuon tietämän mukaan ole vielä paljoa tutkimusta. Se vähä tutkimusnäyttö mitä on, on kuitenkin lupaavaa.

– Fyysisen aktiivisuuden ja kognitiivisesti vaativan toiminnan yhdistäminen näyttää parantavan kognitiivista suoriutumista paremmin kuin kumpikaan näistä erikseen.

– Pelissä hyödynnetään virtuaalilaseja, pyörätuolisimulaattoria, liiketunnistinkameraa ja kosketusnäyttöä. Kun monesta kanavasta tulee tietoa aivoihin ja kuntoutuja joutuu käyttämään havainnointia ja kehoa, se tehostaa aivojen toimintaa.

– Ajattelen, että hyötypelit ovat varmasti tulevaisuudessa osa kuntoutumista.

Testikäytössä olevaa hyötypeliä kehitetään edelleen. Juuri nyt Ingalsuo toivoo, että peliin saataisiin lisää vapaasti käytettäviä osioita. Näin osaston potilaat voisivat pelata sitä myös itsekseen.

Pelissä hyödynnetään virtuaalilaseja, pyörätuolisimulaattoria, liiketunnistinkameraa ja kosketusnäyttöä.

kirjoittaja:
Anne Seppänen
toimittaja

kuva: CSE Entertainment Oy

Julkaistu Lääkärilehdessä 12–13/2018.