HUS lisää mahdollisuuksia vaihtaa jo sovittu vastaanottokäynti etävastaanotoksi. Tavoitteena on joustavoittaa hoitoa ja säästää potilaiden aikaa, kun matkustaminen vastaanotolle jää pois. Etävastaanotto suojaa myös potilaita ja henkilöstöä altistumiselta koronavirukselle.
HUS:n ensisijainen vaihtoehto etävastaanoton toteuttamiseksi on Maisan videovastaanotto. Maisa on potilastietojärjestelmä Apotin sähköinen asiointipalvelu, jossa potilaat voivat esimerkiksi tarkastella tutkimustuloksiaan, varata ja peruuttaa aikoja tai vastata ennakkokyselyihin ennen vastaanottoa. Kirjautuminen Maisaan tapahtuu käyttäen vahvaa tunnistautumista kuten pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sähköistä henkilökorttia.
Maisan etävastaanotto voidaan toteuttaa tietokoneella tai mobiililaitteella, kuten älypuhelimella tai tabletilla. Mobiililaitteella osallistuminen edellyttää, että laitteelle on ladattu Maisan etävastaanottosovellus sovelluskaupasta.
Muita etävastaanottovaihtoehtoja ovat Terveyskylän Omapolun vastaanotto tai Microsoft Teams-sovellus.
– Digitaalisten palveluiden, kuten etävastaanottojen, kehittäminen ja laajamittainen käyttöönotto on yksi strategisista päämääristämme. Koronavirusepidemia on vauhdittanut etenemistä, kehittämisjohtaja Visa Honkanen kertoo tiedotteessa.
Anne Seppänen
Uutinen on julkaistu aiemmin Lääkärilehden verkkosivuilla.