Hämeenlinna pilotoi verkkopalvelua, jossa potilas voi tehdä terveydentilaansa koskevan oirearvion kotoa käsin silloin kun haluaa. Samalla hän saa käyttöönsä aikaisemmin lähinnä lääkärien käytössä olleen päätöksentuen.
Tällä hetkellä palvelu tarjoaa sähköisen terveystarkastuksen ja -valmennuksen, jossa potilas vastaa terveydentilaa koskeviin kysymyksiin muun muassa verenpaineesta ja ruokailutottumuksista.
Syksyllä palvelu laajenee kokonaisuudeksi, jossa yhdistyvät potilaan itse tekemät mittaukset, sairauskertomuksessa oleva tieto, älykäs päätöksentuki ja yksilöllinen terveysvalmennus. Potilas saa käyttöönsä lääketieteellistä tietämystä, joka on ollut vain lääkäreillä. Potilas voi itse arvioida ongelmansa syytä ja hoitovaihtoehtoja sekä saada analyysejä terveydentilastaan ja mittaustuloksistaan.
– Nimitämme näitä arvopalveluiksi, joilla voidaan turvata tarpeen mukainen hoito, vaikka resurssit eivät ehkä kasva, toteaa johtava ylilääkäri Risto Mäkinen Hämeenlinnan terveyspalvelut -liikelaitoksesta.
Palvelun on tarkoitus lisätä kuntalaisten mahdollisuuksia seurata omaa terveyttään ja hoitotuloksiaan sekä saada yksilöllistä palautetta tutkitun tiedon pohjalta.
Kaupungin mukaan tavoitteena on, että jatkossa kuntalaiset voivat itse ratkaista suuren osan terveyteensä liittyvistä asioista. Samalla kiireellisimmin hoitoa tarvitsevat pääsevät hoitoon nopeammin.
Malli koko maahan
Palvelun kehitystyössä on mukana myös Sitra. Jos Hämeenlinnan toimintamalli onnistuu, Sitra haluaa levittää sen koko maahan.
Sitran mukaan muita tulevaisuuden terveyspalveluita ovat muun muassa nettiklinikat ja esimerkiksi ostoskeskusten, apteekkien tai metroasemien yhteydessä toimivat omahoitopisteet, joissa voi tehdä terveystarkastuksen tai oirearvion avustajan opastuksella.
Lue lisää: Hämeenlinna kehittää sähköistä yhden luukun palvelua terveydenhuoltoon
Miia Soininen
toimittaja
Kuva: Panthermedia
Julkaistu Lääkärilehden verkkopalvelussa.