Yövuoron jälkeen auton rattiin tarttuvat ovat tavallista alttiimpia ajovirheille ja todennäköisesti myös onnettomuuksille. Virheitä syntyy jo lyhyillä ajomatkoilla, mutta ongelmat suurentuvat huomattavasti mitä pitempi kotimatka kuskilla on.
Tiedot käyvät ilmi yhdysvaltalaistutkijoiden tutkimuksesta, jossa kuudentoista yövuoroja tekevän vuorotyöläisen ajosuorituksia testattiin normaalisti nukutun yön ja yövuoron jälkeen. Kaksituntiset ajotestit tehtiin suljetulla testiradalla.
Tulosten perusteella osallistujat olivat selvästi uneliaampia yövuoron jälkeen, heillä oli enemmän lyhyitä mikrounijaksoja ja heidän silmänräpäytyksensä kestivät pitempään.
Yövuoron jälkeen yli kolmannes kuskeista joutui tekemään hätäjarrutuksia ja melkein puolet keskeytti testin, koska eivät hallinneet ajoneuvoa. Myös tahattomat kaistan vaihdot olivat yleisempiä yövuoron jälkeen. Ajosuoritukset olivat samaa tasoa kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajavien. Tämä havaittiin jopa kokeneilla, yövuoroihin tottuneilla kuskeilla.
Tutkimuksen menetelmällisten rajoitteiden ja aineiston pienen koon vuoksi tulokset olisi hyvä tarkistaa uusissa tutkimuksissa. Tutkijat pitävät havaintojaan kuitenkin uskottavina ja suosittavat yövuorolaisia mahdollisuuksien mukaan välttämään tai vähentämään autoilua yövuoron jälkeen.
Tutkimus julkaistiin Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedelehdessä.
Lähde:
High risk of near-crash driving events following night-shift work. Proceedings of the National Academy of Sciences 2015
Uutispalvelu Duodecim
Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.
Kuva: Panthermedia