Apulaisoikeuskanslerin sijainen katsoo, että Helsingin kaupungin tietojärjestelmäongelmat eivät saa estää yhteyden saamista terveydenhuoltoon. Kaupungin on kyettävä järjestämään toimintansa niin, että potilas voi saada terveydenhuoltolaissa säädetyllä tavalla yhteyden terveyskeskukseen tai muuhun terveydenhuollon yksikköön hoidon tarpeen arvioimiseksi ja hoitonsa järjestämiseksi.
Päätös liittyy kanteluun viime keväältä. Tuolloin apulaisoikeuskanslerille kanneltiin Helsingin terveydenhuollon ajanvarausjärjestelmän toimivuudesta. Kantelija arvosteli Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon ajanvarauksen toimintaa.
Kantelijan mukaan kaupungin ajanvaraukseen oli vaikea saada yhteyttä ja kun yhteyden saaminen onnistui, kaikki samalle päivälle saatavissa olleet ajat olivat jo menneet.
Suun terveydenhuollon ajanvarauksen ongelmat liittyvät Lifecare-potilastietojärjestelmän käyttöönottoon. Keskitetty ajanvarausjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingissä viime vuonna.
Kaupungin potilastietojärjestelmän ajanvarausosion ongelmien takia puheluita ei kyetty ottamaan vastaan normaaleja määriä. Kiireetöntä hoitoa koskeva järjestelmä jouduttiin myös aika ajoin sulkemaan.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi ratkaisunsa keskiviikkona 17. huhtikuuta.
Teksti: Tuomas Keränen
Kuva: Fotolia