Ajomatka Suomesta Mongoliaan vaatii terveitä kuskeja

Ajomatkalle Suomesta Mongoliaan vaaditaan muutakin kuin hyvä auto. Ilman terveitä kuskeja auto ei liiku eteenpäin.

Kolme suomalaista miestä on päättänyt osallistua Mongol Rallyyn. Ajatuksena on se, että joukkueet ajavat mahdollisimman halvalla autolla Lontoosta Mongoliaan saakka. Kyseessä ei ole kilpailu vaan hyväntekeväisyystempaus, jossa kerätään rahaa sademetsien ja uuden lastensairaalan hyväksi.

Miesten matka alkaa tänään tiistaina. He matkustavat laivalla Tukholmaan ja ajavat sieltä Lontooseen. Starttipyssy paukahtaa sunnuntaina 20. heinäkuuta. Matka kulkee Euroopan halki Turkkiin, josta ajetaan Georgian kautta Kazakstaniin, sieltä Venäjälle ja lopulta Mongoliaan.

Eksoottinen retki vaatii miehiltä paljon järjestelyä. Etenkin terveydellinen puoli on hyvin tärkeänä osana matkavalmisteluja. Auton lisäksi myös kuskien pitää pysyä toimintakunnossa.

Ensiapulaukku ja litroittain vettä

Tiimin jäsenen Panu Pitkäsen mukaan kisaan ei ole lähdetty hetken mielijohteesta. Järjestelyjä on tehty jo yli vuoden päivät.

– Alussa menin omalle lääkäriasemalleni kysymään, mitä rokotuksia tarvitsen. Ensin varmistettiin, että kaikki pakolliset rokotukset ovat voimassa. Niiden lisäksi sain rokotteet lavantautia ja hepatiitti A:ta ja B:tä vastaan.

Pitkänen kertoo, että tiimin ensiapulaukkuun on haalittu paljon kaikkea: maitohappobakteereja, ripulilääkkeitä, särkylääkkeitä, antibiootteja, sidetarpeita ja desinfiointiainetta. Kaikilla on voimassa oleva matkavakuutus onnettomuuksien ja pahojen sairastumisten varalta. Pitkänen huomauttaa, että vakuutukset ovat myös viisumien saamisen ehto.

– Rajalta ostetaan myös aina maakohtainen vakuutus autolle. Olemme yrittäneet varautua kaikkeen. Loppumatkasta tarvitsemme etenkin puhdasta vettä. Sitä varten meiltä löytyy nyt 15 litran vesisäiliö. Turkissa haalimme vettä kasaan niin paljon, että pärjäämme Mongoliaan saakka. Sitä ennen emme viitsi raahata vettä turhia määriä mukana, Pitkänen kertoo.

Mukaan on varattu myös trangia ja 10 pussillista kuivaruokaa. Nämä siltä varalta, että nälkä yllättää paikoissa, joissa ruokaa ei ole tarjolla. Muonavarastoa on tarkoitus kasvattaa matkan aikana.

Yöllä ei ajeta

Miehet eivät aio ajaa koko ajan. Yhteisestä sopimuksesta yöllä nukkuvat kaikki, jotta ajosta ei tulisi holtitonta.

– Kukin tiimi päättää omasta nukkumisestaan. Me emme halua ottaa riskejä, Pitkänen toteaa.

Jos kaikki menee hyvin, miehet palaavat Suomeen 18. elokuuta. Pitkäsen työpaikalla kuitenkin tiedetään, että matka saattaa pitkittyä. Hän korostaa, että koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu.

– Halusimme lähteä seikkailemaan ja tekemään jotain ennen kokematonta. Mukavaa on se, että keräämme samalla rahaa hyväntekeväisyyteen, Pitkänen toteaa.

Tiimin kulkua voi seurata Facebookista.

Kirjoittanut:
Johanna Nykopp
toimittaja

Kuva:
Janne Mäki