17-vuotiaiden ajolupa ei edistä liikenneturvallisuutta, näkee liikenneneurologi

Lääkärintodistusta kannattaisi edelleen vaatia alaikäisiltä ajokortin hakijoilta.

Adobe/AOP

Se, että 17-vuotiaat saavat ajaa autoa ilman suurempaa kontrollia, ei edistä liikenneturvallisuutta. Näin kiteyttää liikenneneurologi Mikael Ojala Turun yliopistollisesta sairaalasta.

– Mikään lääketieteellinen fakta ei puhu sen puolesta, että 17-vuotiaalle pitäisi antaa ajokortti.

Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä ajokorttilain muuttamisesta. Esitys laajentaisi 17-vuotiaiden mahdollisuutta saada ajokortti ja samalla kuitenkin rajoittaisi heidän ajolupaansa.

Kuka tahansa 17-vuotias saisi kortin huoltajansa suostumuksella, ja poikkeuslupamenettelystä luovuttaisiin. Kuitenkaan rattiin ei olisi asiaa yöllä kello 00–05 välisenä aikana ja kyytiin saisi ottaa vain yhden kaverin kerrallaan.

Nuori kuski ja ADHD on huono yhdistelmä

Ojala tuo erityisesti esille ADHD:n ja lievien oppimisvaikeuksien kaltaiset asiat, joilla voi olla vaikutusta ajokykyyn impulsiivisen käytöksen kautta.

– Ne eivät ole sairauksia, mutta niihin on kuitenkin olemassa diagnooseja ja lääkehoitoa. ADHD:lle on tyypillistä, että oireet lievittyvät iän mukana: oireet ovat yleensä lievempiä 21-vuotiaana kuin 17-vuotiaana, hän sanoo.

Valtaosan hakijoista ei tarvitse nykyisin esittää lääkärintodistusta ajokortin saamiseksi. Oma vakuutus siitä, ettei hakijalla ole tietyn listan mukaisia sairauksia, riittää. 

– Listalla on kyllä mainittu myös ADHD, mutta ei sitä kukaan tsekkaa. Tai jos on päihdeongelma, vaikkapa kannabikseen liittyen, on epätodennäköistä, että hakija ilmoittaisi siitä itse. Mielestäni olisi varsin aiheellista, että 17-vuotiailta edellytettäisiin lääkärintodistusta.

Ojala näkee kuitenkin uudessa lakiesityksessä kaksi hyvää asiaa.

– Kun kyydissä saa olla vain yksi matkustaja, ei takapenkillä ole kannustavaa yleisöä. On myös järkevää, ettei keskellä yötä saa ajaa, silloin ei ole harrastuksia tai koulua. Näin saadaan vähennettyä yöllistä kaahailua.

– Ymmärrän kyllä haja-asutusalueiden liikkumistarpeet, mikä oli alkuperäinen peruste sille, että 17-vuotiaiden ajaminen on ylipäätään sallittu, hän puntaroi.

Ojala huomauttaa, että nuorten kuljettajien liikenneturmien määrä on selvästi sukupuolittunut. Myös 18-vuotialla miehillä niitä on paljon enemmän kuin naisilla.

– Kuitenkin se, että nuoret miehet hölmöilevät auton ratissa, ei ole lääkärin asia, se on vain elämää. Kaikkea ei pidä medikalisoida.

Anne Seppänen

Uutinen on julkaistu aiemmin Lääkärilehden verkkosivuilla.