Palvelutietoa palvelujen tukipalveluista

Joskus vain näppylät alkavat kutista kunnolla...

Palvelunimikkeistö, palvelutermistö ja palvelukäsite muodostavat palvelukokonaisuuskäsitteen. Palvelukokonaisuus muodostuu terveyspalvelusta, tietojärjestelmäpalvelusta, hätäpalvelusta, huoltopalvelusta, osastopalvelusta, omaneuvojapalvelusta, asiantuntijapalvelusta, asiamiespalvelusta, RSS-palvelusta, kulttuuripalvelusta, hankintapalvelusta, erityispalvelusta, yhteispalvelusta, oheispalvelusta, ohjauspalvelusta.

Sekä peruspalvelusta, lähipalvelusta, läheispalvelusta, laitospalvelusta, päihdepalvelusta, päivystyspalvelusta, tietopalvelusta, terveydenhoitopalvelusta, hoito-ohjepalvelusta, hintailmoituspalvelusta, sovittelupalvelusta, terapiapalvelusta, potilaspalvelusta.

Ynnä kuntoutuspalvelusta, kehittämispalvelusta, hallintapalvelusta, erikoisalapalvelusta, vastaanottopalvelusta, valohoitopalvelusta, avopalvelusta, apupalvelusta, itsepalvelusta, selvityspalvelusta, seurantapalvelusta, siirtopalvelusta.

Taikka työvoimapalvelusta, kriisipalvelusta, kotipalvelusta, autopalvelusta, korjauspalvelusta, kuljetuspalvelusta, virkistyspalvelusta, kuvauspalvelusta, arkistopalvelusta.

Tahikka tutkimuspalvelusta, testipalvelusta, tarkastuspalvelusta, lisäpalvelusta, luovutuspalvelusta, ostopalvelusta, omahoitopalvelusta, omaispalvelusta, muutospalvelusta, muistutuspalvelusta.

Ja palveluohjauspalvelusta, yleisneuvontapalvelusta, opetuspalvelusta, asiakaspalvelusta, käsittelypalvelusta, työterveydenhuoltopalvelusta ja työterveyspalvelun sairaanhoitopalvelusta.

On mietittävä, mikä palvelumuoto, palvelutoiminta, palvelutarjonta, palvelutilanne ja palvelutapahtuma on sopivin kullekin palveluryhmälle, palveluyksikölle ja palveluorganisaatiolle.

Jos palvelurakennuksen palvelupuhelin ei soi, on tehtävä palvelutasokartoitus, perustettava palveluluokitushanke, tutkittava palveluvalikoima ja laskettava palvelumeno, palvelukapasiteetti ja palveluvoimavara sekä tulkittava palvelutarve ja luotava palvelutasopäätös, määriteltävä palvelusuorite, palveluosio, palvelulaji ja palvelutuotanto sekä laadittava palveluntuottamissopimus.

On myös kartoitettava, tarvitaanko palveluympäristössä palveluohjausta tai mahdollisesti palveluyrittäjyyttä tai palveluvälityskeskusta tahikka palveluhakemistoa tai muuta palvelumuotoilua. Mikä on palveluketjusuunnitelma? Tukeeko palveludirektiiviä vai tuottaako villin palvelurakennehankkeen?

On siis pohdittava, mikä on ydinpalvelu eli palvelu, joka ei ole korvattavissa muilla palveluilla. Kun se selviää, on rakennettava palvelutuoteluokitus ja vietävä se palveluyksikkörekisteriin.

Kaikesta huolimatta on mahdollisuus, että jonnekin jää palveluaukko, joka imee sisäänsä sekä potilaspalveluprosessin että palvelusetelipalveluntuottajan sekä mahdollisesti jopa myös Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän.

Silloin on syytä ottaa yhteyttä palveluprosessin hallintapalveluun, jota on saatavana internetpalveluna.

Palvelutermit poimittu STM:n ja THL:n verkkopalveluista.

Jaana Ahlblad
Kirjoittaja on Lääkärilehden toimittaja

Kuva Mikko Käkelä

Julkaistu Lääkärilehden uutiskirjeessä.