Vuodenvaihteessa voimaan tuleva vapaus valita erikoissairaanhoidon hoitopaikka ei ainakaan alkuvaiheessa lihota mainostoimistojen rahapusseja. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri markkinoi sairaanhoito-osaamistaan kampanjalla muun muassa verkkosivustolla, mutta se näyttää jäävän yksin.
HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo sairaanhoitopiirin ja HYKS:n keskittyvän siihen, että hoitotulokset, tiedot hoidon saatavuudesta ja esimerkiksi Syöpäkeskuksen tutkimukset ovat hyvin esillä verkkosivuilla.
– Jos henkseleitä saa paukutella, niin HUS ja HYKS ovat jo brändejä. Pärjäisimme varmasti hyvin katugallupissa, jossa kysyttäisiin, mihin haluat sinut vietävän, kun olet hengenvaarassa.
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Aino-Liisa Oukka sanoo, että piirin on tarkoitus tiedottaa valinnanvapaudesta oman alueen väestölle.
– Nykyisen strategian mukaisesti meillä ei ole tarkoitusta lähteä markkinoimaan tai kilpailemaan potilaista, vaan meillä keskitytään hoitamaan oman alueen potilaat mahdollisimman hyvin, Oukka linjaa.
Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä aikeena on selvittää markkinointitarvetta, mutta suunnitelmia ei ole olemassa. Johtajaylilääkäri Jorma Penttinen pohtii, että selkeimmin markkinoitavia tuotteita voisivat olla KYS:iin jo nyt keskitetty vaikean epilepsian diagnostiikka ja hoito sekä Syöpäkeskukseen reilu vuosi sitten hankittu Pohjoismaiden ensimmäinen CyberKnife-sädehoitolaite, jolla on myös hoidettu potilaita oman erva-alueen ulkopuolelta.
Juha-Pekka Honkanen
toimittaja
Kuva: Panthermedia
Julkaistu Lääkärilehdessä 39/13.