Sairaanhoitopiirit empivät mainoskampanjoita

Potilaan vapaus valita erikoissairaanhoidon hoitopaikka ei ainakaan alkuvaiheessa lihota mainostoimistojen rahapusseja. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri markkinoi sairaanhoito-osaamistaan ­kampanjalla muun muassa verkko­sivustolla, mutta se näyttää jäävän yksin.

Vuodenvaihteessa voimaan tuleva vapaus valita erikoissairaanhoidon hoitopaikka ei ainakaan alkuvaiheessa lihota mainostoimistojen rahapusseja. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri markkinoi sairaanhoito-osaamistaan ­kampanjalla muun muassa verkko­sivustolla, mutta se näyttää jäävän yksin.

HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo sairaanhoitopiirin ja HYKS:n keskittyvän siihen, että hoitotulokset, tiedot hoidon saata­vuudesta ja esimerkiksi Syöpä­keskuksen tutkimukset ovat hyvin esillä verkkosivuilla.

– Jos henkseleitä saa paukutella, niin HUS ja HYKS ovat jo brändejä. Pärjäisimme varmasti hyvin katu­gallupissa, jossa kysyttäisiin, mihin haluat sinut vietävän, kun olet ­hengenvaarassa.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoito­piirin johtajaylilääkäri Aino-Liisa Oukka sanoo, että piirin on tarkoitus tiedottaa valinnanvapaudesta oman alueen väestölle.

– Nykyisen strategian mukaisesti meillä ei ole tarkoitusta lähteä ­markkinoimaan tai kilpailemaan potilaista, vaan meillä keskitytään hoitamaan oman alueen potilaat mahdollisimman hyvin, Oukka linjaa.

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä aikeena on selvittää markkinointi­tarvetta, mutta suunnitelmia ei ole olemassa. Johtajaylilääkäri Jorma Penttinen pohtii, että selkeimmin markkinoitavia tuotteita voisivat olla KYS:iin jo nyt keskitetty vaikean epilepsian diagnostiikka ja hoito sekä Syöpäkeskukseen reilu vuosi sitten hankittu Pohjoismaiden ensimmäinen CyberKnife-sädehoitolaite, jolla on myös hoidettu potilaita oman erva-­alueen ulkopuolelta.

Juha-Pekka Honkanen
toimittaja

Kuva: Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehdessä 39/13.