Terveydenhuollossa on alkamassa sinua ja läheisiäsi koskettava muutosaika. Ajattelin, että haluaisit ehkä tietää jotain yhdestä lähipalvelustasi, terveyskeskuksesta, jota arvauskeskukseksikin välillä ivataan. Julkisessa keskustelussa terveydenhuollon pulmat tiivistyvät siihen, koska sinä pääset lääkärin kanssa samaan huoneeseen. Miksi siis et pääse heti kun haluat lääkäriin julkiseen terveyskeskukseen? Siihen on monta syytä.
Terveyskeskuksissa on saman verran lääkäreitä kuin 1990-luvulla, mutta meitä suomalaisia on enemmän ja olemme keskimäärin vanhempia. Vaikka työikäisille on lisätty lääkäripalveluja yksityiselle puolelle, ovat lapset ja ikäihmiset edelleen pääosin terveyskeskusten potilaita. Lasten lakisääteisiä tarkastuksia on lisätty ja tihennetty ja ikäihmisillä tahtoo olla enemmän kremppaa kuin työikäisillä.
Erilaisia väestöryhmiä kutsutaan erikseen tarkastuksiin: omaishoitajia, työttömiä ja koulupudokkaita. Erikoissairaanhoito on siirtänyt ilmoitusluonteisesti potilasryhmiä terveyskeskukselle, vaikka lääkäreitä ei ole saatu lisää. Seurauksena on ollut kaaosta, jonoja ja lääkärien jaloilla äänestämistä, ainakin kasvukeskuksissa. Kun aika on kortilla, yritetään selvitä ja kehittäminen on jäänyt vähälle. Sinähän siitä olet eniten kärsinyt, varsinkin kehä kolmosen pohjoispuolella.
Samaan aikaan tietokoneet ovat vallanneet vastaanotosta aikaa, kun lainsäätäjä ja ohjeistuksia suoltavat viranomaiset lisäävät kirjaamista ja tekevät siitä yhä mutkikkaampaa. Jokaisesta vastaanotosta kirjataan ns. rakenteista tietoa. Se ei ole välttämättä rakentavaa tietoa, koska se uppoaa tilastoihmisten taulukoihin ja raportteihin, joissa kehitetään meitä olemaan tehokkaampia ja vaikuttavampia. Arkiseen hoitoon niistä ei ole ollut suuria apuja.
Sinusta potilas tuntuu, ettemme ehdi juuri puhua kanssasi saati kertoa, mitä on tapahtumassa. Olemme samaa mieltä, mekin toivoisimme voivamme kohdata sinut rauhassa, ilman yhtään koodia tai uutta luokitusta. Kun ennen päivässä ehti tavata 10–12 ihmistä, nyt 8 voi tehdä tiukkaa.
Tiesithän, että vastaanotto ei ole ainoa osa lääkärin työpäivää. Sähköiset kanavat puskevat reseptin uusintaa, laboratoriotuloksia tai erikoissairaanhoidon palautteita yötä päivää. Reseptin uusiminen ei ole vain nimi alle, vaan se on kannanotto potilaan hoitoon ja vaatii aikansa. Jos potilas on tuttu, kymmenen minuuttia voi riittää, mutta tuntemattoman ihmisen asioita on tutkittava. Laboratoriotulokset tulivat ennen kerran päivässä punaisella ohuella paperilla, nyt niihin on reagoitava jatkuvana virtana. Jatkohoitoosi on otettava kantaa. Mitä seuraavaksi: varataanko soittoaika, käynti vai odotellaanko. Päivä alkaa hälytyksillä ja päättyy niihin. Se näkymätön työ, jota tehdään oven takana, on vallannut yhä suuremman osan päivästä.
Terveyskeskus on osa kansalaisen turvaverkkoa ja varautumista. Et ehkä tiennyt, että päiväkodin ripuliepidemia tai paikallisen päiväkodin homeongelmat ovat myös terveyskeskuksen asioita. Varaudumme paikallisiin katastrofeihin ja terveysongelmiin ja olemme mukana ratkomassa niitä. Syksyn tullen huolehdimme, että saatte influenssarokotteita ja kevään tullen allergialääkkeitä. Olemme mukana mielenterveystyössä, päihteiden käytön ehkäisyssä ja liikunnan edistämisessä.
Vastaamme KELAn ja muiden viranomaisten jatkuviin kyselyihin, potilaiden muistutuksiin ja kanteluihin ja kunnan muiden toimialojen pulmiin jatkuvana virtana. Jos et osaa käyttää KANTA-palvelua, tulostamme sinulle potilastietoja ja opastamme hoitoon hakeutumisessa. Olemme niitä harvoja palveluita yhteiskunnassa, jonne pääsee aina kävelemään sisään, missä kunnossa tahansa. Hyvä niin.
Kun sinua kansalainen kohtaa vakava sairaus ja päädyt erikoissairaanhoitoon, me otamme kopin jatkohoidosta ja selvennämme sinulle ne erikoissairaanhoidon mutkikkaat hoito-ohjeet. Kysymme sieltä lisää, jos vaiva ei helpota. Jos tarvitset kuntoutusta, selvitämme mitä on tarjolla ja osan voimme tehdä itsekin. Jos kuolema on lähellä, huolehdimme saattohoidosta kotona tai vuodeosastolla. Toteamme kuolemat ja kirjoitamme todistukset. Jos hautauksessa on pulmia, olemme apuna vaikka vainajan kuljetuksessa ulkomaille. Meiltähän saa kysyä mitä vaan.
Sinäkin olet muuttunut, kansalainen. Kun ennen tulit vastaanotolle sairauden kanssa, nyt saavut sinne oireen kanssa. Kestokykysi epävarmuudelle on heikentynyt, lapsen aamulla noussut kuume saa sinut vastaanotolleni saman päivänä. Kuoleman läheisyys ahdistaa sinua ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Toisaalta olet valmis huolehtimaan itsestäsi hyvin, mutta innostut kovasti paleodieetistä tai härpäkkeistä. Kun en voi tarjota sinulle yksinkertaista selitystä tai ohjetta, haet vastauksen verkosta. Kun sitten asiat eivät luonnistukaan, palaat vastaanotolle. Elintapavalinnat, 24/7-yhteiskunnan paineet ja elämän kaoottisuus näkyvät vastaanotoillamme. Lääketieteellä on niihin vähän vastauksia. Koetamme kuunnella ja kuulla, mutta riittämättömyyttä on pöydän molemmin puolin.
Hyvä kansalainen, suuri muutos on tapahtumassa. Toivon, että otat selvää mistä nyt ollaan päättämässä. Terveydenhuolto ei ole sama kuin lääkärin vastaanotto. On sinun ja läheistesi tulevaisuuden kannalta tärkeää, että turvaverkkosi säilyy elinvoimaisena, vaikuttavana ja kustannuksiltaan kohtuullisena. Sinun kanssasi, hyvä kansalainen, on mukava tehdä yhteistyötä. Haluamme edelleen pitää sinut ja läheisesi toimivina, tukea sinua elämässäsi ja joskus puuttua sen kulkuun. Koetetaan yhdessä pitää huolta, että terveydenhuolto tuottaa terveyttä eikä vain kokemuksia.
Kristiina Patja
dosentti, erikoislääkäri,
johtava yliläkäri
Kirkkonummen terveyskeskus