Hämeenlinna sähköistää terveyspalveluitaan

Palvelun avulla voi esimerkiksi tehdä oman terveystarkastuksen.

Hämeenlinna tarjoaa ensimmäisenä Suomessa kuntalaisilleen ja terveysasemien asiakkailleen sähköistä palvelukokonaisuutta, joka hyödyntää sekä asiakkaan omia terveystietoja että potilastietojärjestelmässä olevia tietoja. Kokonaisuus on liitetty osaksi terveysasemien muita palveluja.

Palvelukokonaisuus sisältää muun muassa terveystarkastus- ja valmennuspalvelun, analyysin terveystiedoista, oirearviointeja sekä oman terveystilin tietojen tallentamiseen. Se on auki ympäri vuorokauden.

Tavoitteena onkin, että jatkossa asiakkaat voivat itse ratkaista suuren osan terveyteensä liittyvistä asioista. Samalla toivotaan, että hoitoon pääsy nopeutuu niiden osalta, jotka tarvitsevat kiireellisimmin hoitoa.

Asiakas voi kertoa esimerkiksi kurkkukivustaan tai virtsatietulehduksen oireista kysymysten ja havainnollistavien kuvien avulla. Tietokone tekee lääketieteellisesti perustellun ensiarvion tilanteesta ja antaa jatko-ohjeet. Pyydettäessä asiakas saa yhteydenoton terveysasemaltaan kolmen tunnin kuluessa virka-aikana.

Asiakas voi tehdä palvelussa myös oman  terveystarkastuksen. Jos tulosten perusteella haluaa aloittaa elämäntaparemontin, tarjolla on sitä varten useita eri valmennuspaketteja.

Valmiista terveystarkastuksesta on hyötyä myös lääkäreille ja terapeuteille. He saattavat pyytää asiakasta lähettämään terveystarkastuksen tuloksen terveysasemalle palvelun kautta, jolloin tiedot ovat käytettävissä jo valmiiksi esimerkiksi asiakkaan tullessa seurantakäynnille tai hoitosuunnitelman tekemiseen.

Palvelu on tarkoitettu hämeenlinnalaisille tai Hämeenlinnan terveysasemien asiakkaille. Käyttö edellyttää, että potilas hyväksyy käyttöehdot ja tunnistautuu henkilökohtaisella verkkopankki- tai mobiilivarmennetunnuksella. Hämeenlinnan palvelu perustuu Sitran kehittämään virtuaaliklinikan toimintamalliin.

Palveluun voi tutustua  täällä.

Lähde:
Hämeenlinnan kaupunki
Sitra 

Kuva:
Panthermedia